گالری تصویر

MUS--noorollah momen nejad
S-EL--music-aladin
el--Shamirza_morady
izeh-ali Hafezi- ni
mus- os-aladin
mus- tushmal2
mus--EIZEH-OS M A NEJATI-
mus--sar lak sina
mus-dawar-gardun vali pur
mus-hoshang chartangi
music-dawar- gh ghanbari-1391

آمارسایت

دانشنامه فرهنگ و هنر قوم بختیاری : چیستی و چرایی؟

این دانشنامه با هدف شناخت و شناساندن فرهنگ و هنر قوم بختیاری پی افکنده شده،می رود تا گامی دربازنمایاندن رازها و رمز های فرهنگ این سرزمین باشد.
نسل امروز ما باید بدانند : که ایمانا کی بیدیم و سی چه، چی نو، وا بی !!؟.......
از بس ننوشتیم ،خونبهای خدمتمان به نام دیگران! ثبت شد .چرا ننوشتیم... چرا ننویسیم ؟!
چرا ننویسیم ،جوانان ماباید بدانند:...می شود دو باره  سردارها و سعدی هایمان در کهکشان فرهنگ گیتی بدرخشند...این وبگاه که گلچینی از این دانشنامه بزرگ است با این باور،هشتمین سال آغازِ کارخود را جشن می گیرد (1394/4/4 ).

بخش های وب سایت WWW.DAWAR.IR
بانک زندگی نامه و آشنایی با آثار چهرگان و نخبگان قوم بختیاری
بخش آرشیو عکس و اسناد و فیلم قوم بختیاری  (ایجاد آرشیوی با 12000 عکس  و فیلم )
راه اندازی بانک کتاب و مقالات  واسناد بختیاری
بخش شعر و ادب بومی بختیاری (جمع آوری بیش از 5000 بیت از شعرهای بومی )
فرهنگ جامع واژگان  و زبان بختیاری و فرهنگهای واژگان ویژه
بخش آوا ها و نوا های سرزمین بختیاری (موسیقی)
بخش آفرینه های هنری بختیاریان (سازه های فلزی وسنگی و سفالی و هنر بافته ها و دوخته ها)
بخش ثبت مستندات بختیاری –B.D.P- (ثبت و ساماندهی آثار هنری و قلمی فرهیختگان بختیاری)
بخش تاریخ و میراث فرهنگی  سرزمین بختیاری ()و....امروز این وبگاه به جایگاهی رسیده که علاقمندان فرهنگ و تمدن قوم بختیاری ، اطلاعات و مقالات و آثارشان را باری ارائه به آن واگذار کرده و یا از آن می طلبند. 

  ما تشی وا کردیم  ایسا، بلازس بکنین... مدیر سایت : الف – مقصودی

 
 
 

هیج مقاله ای در این دسته موجود نیست ، اگر نام زیر دسته ها نمایش داده می شود ، آن ها شامل مقالاتی هستند.

زیر مجموعه ها

  • گردشگر-نمایشگاه سدکارون3

    قطب گردشگری ایذه - دهدز --کرانه های دریاچه سد کارون3 ،

       نمایشگاه دایمی سد ونیروگاه کارون3                          نویسنده : اسکندر مقصودی

    نمایشگاه  دایمی  با توجه به  قرار گرفتن درموقعیتی ویژه و اشراف کامل بر مناظرچشم انداز پروژه ی سد ونیروگاه کارون3 و دریاچه عظیم آن ،هر ساله هزاران علاقه مند را به سوی خود فرا می خواند.  این نمایشگاه  با هد ف نمایش طراحی ها، نحوه ی اجرا،وتنوع اقدامات انجام شده در پروژه  سد ونیروگاه کارون 3 احداث گردیده ومی تواند جایگاهی ویژه ،برای آشنایی اساتیدودانشجویان، با تجربیات و اقدامات انجام شده باشد، موقعیت وامکانات فراهم شده ،باعث مطرح شدن این مرکز نمایشگاهی، به عنوان یکی از مراکز گردشگری استان و کشورگردیده است، ساختمان نمایشگاه  درسه طبقه ومشرف بر چشم انداز پروژه می باشد.

    طبقه ی همکف : شامل ماکت جامع طرح و نیروگاه،ماکت پل وجاده ی جایگزین –گالری عکس..

    طبقه ی اول :ایستگاه کودکان ،سالن و تراس جانبی ، ماکت روند ساخت پل های قوسی،  سالن نمایش(سینما): با گنجایش 70

    طبقه ی دوم: سالن وتراس(فضای باز) :  که می تواند،جایگاهی برای فعالیتهای فرهنگی از قبیل ایجاد موزه های تخصصی ، لوکیشنهای فیلمسازی و یا ارایه خدمات دیگر باشد.

    بخشهای مختلف نمایشگاه:

    الف : ماکت جامع طرح: این ماکت بزرگ ترین و جامع ترین ماکت نمایشگاه بوده و بازدید کنندگان با کلیات طرح و موقعیت جغرافیایی و... آشنا می شوند.

    ب: گالری عکس : در این بخش ، بازدید کنندگان ،با استفاده از عکسهای متنوعی که در جریان روند ساخت بدنه سد- سرریزها وهمچنین سازه ی آبگیر و روند ساخت پل های قوسی کارون 3 قرارمی گیرند.

    پ :ماکت نیروگاه و آبگیر :  تجهیزات این غرفه عبارتند از :ماکت کارگاه زیرزمینی- ماکت نیروگاه- ماکت آب گیروعکس هایی از مغار نیروگاه ومغار ترانسفورمرها.

    ت : ماکت پل های قوسی کارون3 و دریاچه سد: در این ماکت ، بینندگان با  تاریخچه و نحوه ساخت پل ها پل و تونل ها و جاده ی جایگزین(ایذه- شهرکرد)آشنا می سازند.

    ث: طبقه اول  : در این بخش ، ماکت روند ساخت پلهای قوسی و تابلو عکس های بزرگ و متنوعی پیرامون موضوعات : سازه های عمرانی و نیروگاهی و زیست محیطی قابل مشاهده است.

    ج : ایستگاه نقاشی : در این بخش،کودکان مشغول به طراحی و نقاشی،می شوند،تا والدین آنها بتوانند،به راحتی بازدید خود را انجام دهند

    چ : تراس(نمای باز) : بازدیدکنندگان ، می توانند،نمای زنده ای از طرح(بدنه-دریاچه-وتاسیسات پروژه)را تماشاکنند.

    ح : سالن نمایش: در این سالن: بازدیدکنندگان،باتماشای فیلم (نگین زاگرس)باروند ساخت  سد- پلهای قوسی-ونیروگاه آشنا می شوند.

    خ: غرفه ی محصولات فرهنگی : در این غرفه:CDهای آموزشی و DVDهای معرفی سد و نیروگاه کارون  3در معرض فروش قرار می گیرد.

    د: محوطه ی پیرامون نمایشگاه : بازدیدکنندگان ازاین موقعیت ، می توانند، با نمای کلی(پیرامونی) پروژه آشنا شوند.

    ذ: جایگاه نظرسنجی ودفتر یاد مان.

    ر  : پارکینگ : دراین پارکینگ ، سرویسهای بهداشتی - پارک باندها ی متعدد و پارک کودک،وجود دارد.

    # مجموعه رفاهی : شامل 3  بخش می باشد:

    الف : مسجد وفروشگاه ها و رستوران .

    ب : پارکینگ ها و سرویسهای بهداشتی .

    ج: فضای سبز- اقامتگاههای موقت( آلاچیق)- گلخانه

    بازدید های نوروزی :  بازدید کنندگان  نوروزی در طی  15 روز از پروژه دیدن می کنند در این روزها  علاوه بر راهنمایان ، دو نفر کارشناس بنا به موقعیت  علمی بازدید کنندگان به اطلاع رسانی نیز می پردازند..

    این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

    منبع :

     1- کرانه های دریاچه سد کارون 3 ،قطب گردش گری ایذه - دهدز- فرآوری و تدوین:اسکندر مقصودی-  1385-

      

     

     

     

  • گردشگر-راهنمای گردشگری ایذه

     

     

    راهنمای گردشگری ایذه( ديدن آثار باستاني عيلامي پيرامون شهر ايذه)

     

    ايذه شهری است در شمال شرق استان خوزستان و در حدود 190 کيلومتری شرق اهواز. ايذه در ميان کوه‌های بخش مرکزی رشته کوه زاگرس و در ارتفاع 835 متر از سطح دريا واقع شده و هوايی تقريبا" ملايم دارد که در کوه‌های اطراف، رو به سردی می‌رود(گاهي تا 20 درجه پايين تر از مركز استان). جمعيت شهر حدود 110 هزار نفر است که اکثرا" ازقوم بختياری هستند.

    از نظر موقعيت جغرافيائي: ايذه در بين مدار 22/50 طول شرقي از نصف النهار گرينويچ تا 24/32 عرض شمالي از خط استوا در شمال شرقي استان خوزستان واقع است. مساحت شهرستان 3930 کيلومتر مربع مي باشد که هفتمين شهر استان از نظر وسعت محسوب مي شود. از شرق به لردگان در چهارمحال بختياري و از جنوب به کهگيلويه و بوير احمد و از غرب به مسجدسليمان و از شمال به چهارمحال بختياري ( فارسان – بازفت ) محدود مي شود.

     جمعيت شهرستان 000/210 نفر بوده که نيمي از آنها ( 51 درصد) در شهر ايذه و نيمي ديگر ( 49 درصد ) در 1000 روستاي با نام و بي نام آن زندگي مي کنند.

    شهر دارای خيابانهای مرکزی و مراکز خريد است و امکانات پذيرايی خوبی دارد. تاکسی‌های شهری و دفاتر اتومبيل کرايه، رفت و آمد در شهر را آسان می‌کنند .ايذه فرودگاه و خط آهن ندارد!!

    فصل مناسب برای بازديد، قبل از پايان ارديبهشت و بعد از اول آبان است. در اين ايام باراني ،بازار سوغات هاي ايذه (گياهان دارويي و صنايع دستي و .....)بسيار گرم است.

     

    پیشینه تاریخی

    برمبنای نگاره ها و سنگ نوشته های کشف‌شده در اطراف شهر ايذه، نام باستانی اين شهر، «‌آياپير‌» بوده است. تا قبل از انجام شدن اکتشافات باستان شناسی روی منطقه «تپه مليان» (غرب مرودشت در فارس) و اثبات اينکه شهر باستانی «انشان»، پايتخت کوهستانی عيلاميان، در محل تپه مليان واقع شده بوده، بسياری از نويسندگان و مردم، ايذه را انشان (‌يا «آنزان») می‌خواندند.
    موقعيت آياپير باستانی

    آياپير باستانی در سر راه جاده اصلی تجاری از مرکز ايران به دشت خوزستان و شوش، به آن اهميت اقتصادی و سياسی خاصی می‌داده. به همين دليل است که اطراف ايذه امروز، چندين اثر باستانی و نقش عيلامی وجود دارد که باعث جلب گردشگران و باستان شناسان شده است.

    اصلی‌ترين اين نگاره ها و سنگ نوشته ها در زمان حکومت يک پادشاه محلی به نام «هانی» نقش شده که در دوران نوعيلامی و زمان سلطنت «شوتروک-ناخونته دوم» (698-717 پ م) بر آياپير حکومت می‌کرده. اين دوران، يکی از پر فراز و نشيب‌ترين دوران‌های حکومت عيلامی نو بوده است که در آن، پادشاهان عيلام بعد از قرن‌ها زندگی در زير يوغ آشور و بابل، سعی در مستحکم کردن پايه های استقلال خود داشتند. به نظر می‌آيد که هانی در آرام کردن کوهستان‌ها و تحت اختيار درآوردن آنها زير حکومت شوتروک-ناخونته، اهميت خاصی داشته است

    نقشهای هانی در اين منطقه بسيار با نقشهای سلطنتی عيلام ميانه شبيه هستند و کاملا" مشخص است که منظور هانی، نشان دادن نفوذ و اختيار کامل خود در قلمرو جديدش بوده است.

    كول فره(دره باستاني كول فره) - عبادتگاه نارسينا  /النقوش الحجريه                            

     Carving & petro graph kul - Fara

    بزرگترين مجموعه نقش ها در شرق ايذه و در نزديکی روستای «کوله فرح» واقع شده است. اين مجموعه شامل يک نگاره و سنگ نوشته  به خط و زبان عيلامی نو و نقش خود هانی است که در آن، هانی از فتوحاتش در کنار رود کارون برای آرام کردن شورشيان و از وفاداری خود به شوتروک-ناخونته، حکايت می‌کند.(نگاره اول)

    كول فره ، روستائي در 7 كيلومتري شمال شرقي ايذه در كنار جاده اصفهان .

    در قسمت چپ دره كول فره ، در ارتفاع 15 متري ، يكي از تماشـائي ترين سنگ نگاره هاي عيلامي را مي توان مشاهده كرد … (24 سطر از متني به زبان  عيلامي  در  سنگ نوشته شماره 1) .

     تصوير «هاني» با لباس و آرايه هاي زيبا ، در حالي كه دو نفر در پشت سر او قرار دارند.در قسمت راست تابلو ، سه نوازنده مشغول نواختن سازهاي مختلفي ( مانند چنگ و بربط) هستند (يكي از قديمي ترين اسناد موسيقي بشر) و در قسمت پايين ، تصوير سه قوچ قرباني شده و يك بـز كوهي بال دار ! كه به طـرف قربانگاه برده مي شود . در قسمت مياني ، بر روي سنگي بزرگ ، نمايشگاهي از نگارههاي گوناگون ديده مي شود.N1 -K e F

     

    در جهت ديگر تنگه كول فره، چند نقش در اطراف يک تخته‌سنگ بزرگ کنده شده‌اند که نشان‌دهنده مراسم قربانی از طرف هانی و روحانی بزرگ دربارش هستند. N2- K e F

     

    در قسمت جلوي اين سنگ نگاره حجيم ، تصوير كاهني( يا زني) درحال نيايش ودعا قرار دارد … در پشت سر او ، تصوير 120 نفر شامل ، زنان نوازنده و ديگران حكاكي شده است . در پيشاني سنگ،تصاوير،گاو گوهان دار وبز كوهي ديده مي شود، به قول : والتر هينتس ، احتمالاً نمايشي از يك مراسم مذهبي مي باشد.. N3-1-K e F

    در پشت سنگ نگاره سوم گويي قرينه نقش ها كند شده است –كاهن و مردمان در حال انجام مراسم... N3-2-K e F

     در فاصله ي سنگ نگاره دوم و سوم  تخته‌سنگ بزرگی قرار دارد كه از طرف رومن گيرشمن، باستانشناس فرانسوی، به عنوان سنگ قربانگاه شناخته شده است. N3-3-K e F

     

    چندين نقش ديگر، کنده شده بر روی کوه، نشان‌دهنده يک مراسم جشن است که در آن، پادشاه در بالای نقش روی يک تخت جلوس کرده و بقيه مردم به صورت رديف در پايين نقش شده‌اند. سبک اين نقش و موقعيت قرارگرفتنش می‌تواند نشان‌دهنده اين باشد که به دورانی قبل از هانی، شايد دوران عيلامی ميانه، تعلق دارد. N4-1-K e F

    در كنار سنگ نگاره چهارم ، صدها نقش ديگرگوياي بخش ديگري از آيين اجرا شده را نشان مي دهد. N4-2-K e F

    آن سوي تر از  سنگ نگاره چهارم ،  نقش، نيم- مجسمه ايست به اندازه واقعی که بر روی يک طرف يک تخت سنگ کنده شده و احتمالا" نشان‌دهنده هانی و وزيرش است. N5- K e F

     در  بيرون از تنگه كول فره سنگ نگاره ششم قرار دارد كه در آنجا تنها مانده است  در اين نقش نيز تصوير كاهني( يا زني) و چندين نفر ديگر درحال نيايش ودعا قرار دارد. N6- K e F

     

    غار اشكفت سلمان/الكهف سلمان-- نيايشگاه   تاريشا      

    Eshgaft  e salman  : Ta rie shah Carvings & Petrographs

    مجموعه مهم ديگر، نگاره ها و سنگ نوشته های نیایشگاه تاریشاه یا «اشکفت سلمان» (اشکفت به معنی شکاف، غار) در جنوب غربی شهر است. اين مجموعه در کنار يک شکاف کوه به وسيله شوترورو، وزير هانی، بوجود آمده است. يک نگاره که در آن هانی به ذکر اينکه نقش‌ها به دستور شوترورو کنده شده‌اند و در آن از خدايان مختلف کمک خواسته می‌شود، مهم‌ترين اين نقش‌ها است. نيم‌تنه يک مرد به سبک عيلامی ميانه در کنار اين نگاره و سنگ نوشته ، جلب نظر می‌کند. نگاره  نيز در اثر ضربات گلوله و خرابکاری‌های بازديدکنندگان (نظير يادگاري) تا حدی تخريب شده است.

    دو نقش ديگر که يکی نشان‌دهنده شوترورو و خانواده‌اش است و ديگری هانی و همسرش هوهين را نشان می‌دهد، همه رو به مرکز اشکفت نگاه می‌کنند که نشان‌دهنده قداست منطقه اشکفت از زمان‌های باستانی است و حتی امروزه نيز در بين مردم محلی مقدس است.

    غار اشكفت سلمان/الكهف سلمان-- نيايشگاه   تاريشا      

    Eshgaft  e salman  : Ta rie shah Carvings & Petrographs

    اين غار در سه كيلومتري از مركز شهر ايذه در نزديكي روستاي نورآباد(جنوب غربي ايذه)بر کوه ال هک(alhak) واقع است. زيبايي، وگسترهء چشم انداز ، آن را به يكي از پرجاذبه ترين نقاط گردشگري و تفريحي ايذه تبديل كرده است .

    در قسمت راست غار، نگاره اي بر روي تنه كوه در قابي سنگي ، هاني(Hanie) وهمسرش آماتنا و پسرش را نشان مي دهد. N1 -E e S

    در كنار اين تابلو ، تابلوئي ديگر، شوتروروك وزيرهاني بهمراه خانواده اش نمايان است.  (هاني پسر (تاهي هي) امير سرزمين آياپير «ايذه كنوني» در دوران شاتروك ناهونته ، (پادشاه شوش) بود …). N2 -E e S

    در قسمت داخلي غار ، تعدادي نگاره و «سنگ نوشته» بوده كه قسمتي از آنها از بين رفته اند. از سه سنگ نوشته عيلامي موجود ، دو مورد قابل خواندن و  مشاهده است .(26 خط) N3 -  E e S

    دو تصوير ديگر كه تقريبا محو شده اند يكي « هاني» و ديگري نامعلوم مي باشد.در انتهاي غار چشمه آب شيرين وجود دارد. N4 - E e S

     

    در قسمت سمت چپ غار، غار كوچكتري قرار دارد كه اهالي نورآباد، در آنجا ، بعنوان مكاني مقدس شمع مي افروزند …

    در پائين و جلوي اين غار ، بازمانده ي ساختماني از جنس سنگ و ساروج باقي مانده است .(مربوط به  دوره اتابكان لر به سال 700 هجري قمري) .

     

     

    قلعه اتابکان« طاق طويله يا تپوله » / الحصن اتابکان

    galeh  e  atta bakan – Castle (tagh  ta  vie leh)

    اين قلعه که به« طاق طويله يا تپوله »نيز معروف مي باشد  در عصر حکومت اتابکان فضلويه در حدود 700 سال پيش ساخته شده است دراين دوره ايذه پاييخت اتابکان و حاکمان بعدي بود اين قلعه بوسيله تمبوشه ( لوله هاي سفالي ) آب مورد نياز خود را از چشمه هاي نورآباد و الهک تأمين مي کرد.

     معماري اين قلعه بسيار پيچيده و از مهندسي خاصي برخوردار است حياط داخلي 8 ضلعي و از بيرون چهار نما با ساختار دژهاي نظامي ديده مي شود.

    بناي طاق طويله در غرب شهرستان ايذه و در خيابان محمد رسول الله (ص) واقع شده است، مساحت آن 14000 متر مربع مي باشد. حريم اين قلعه حدود 25 تا 30 هزار متر است و تا کنون چهارگوشه بنا با ديوارهايي در حدود 5/1 تا 2 متر و 13 اتاق سالم مانده است.

     ابن بطوطه در سفرنامه ي خود آورده است که سه شب در اين قلعه بيتوته کرده است. اين قلعه براي نخستين بار در سال 1375 توسط آقای جعفرمهرکيان( باستان شناس و استاد دانشگاه) مورد کاوش و بازسازي  قرار گرفت.

    سنگ نگاره هاي خنك اژدر /النقوش الحجريه   

    Carvingskung  e  azhdar

    بر روي تنه ي كوه در كنار سواحل شمالي شط (تالاب ميانگران) آثار باستاني ايلامي متعددي وجود دارد (مانند خونگ كمال وند و يارعلي وند).و اما در انتهاي روستاي «خُو نگ اژدر»، در روی يک تخته‌سنگ، دو نقش جلب نظر می‌کنند. در يک‌طرف اين سنگ، نقش کوچکی از دوران عيلامی، نشان‌دهنده چهار پيکره کوچک است که سبک آنها به نظر عيلامی ميانه می‌آيد.

    در روی ديگر اين سنگ، نقشی از چهار مرد در لباسهای پارتی و يک مرد سوار اسب، نشان‌دهنده اهميت منطقه در زمان اشکانيان و حکومت دست‌نشانده آنها در منطقه، سلطنت الیمائيد، است. متاسفانه کتيبه‌ای در اطراف اين نقش وجود ندارد و نمی‌توان دقيقا" تاريخ آنرا مشخص کرد، اما از سبک نقش می‌توان آنرا به نيمه دوم حکومت اشکانی و شايد قرن اول ميلادی نسبت داد.

     

    به‌طور خلاصه، نگاره ها و سنگ نوشته های عيلامی، پارتی و آثار باستانی ايذه، به علاوه محبت و خونگرمی مردم محلی و افتخارشان به آثار باستانی شهر، ايذه را به مقصدی دلخواه برای يک مسافرت خوب، البته در فصل مناسب، تبديل می‌کند.

    تاگردشي ديگر در تاريخ و طبيعت ايذه  بدرود- راهنماي شما : اسكندر مقصودي

     

ورود به سایت

تازه‌های دانشنامه

حدیث

امام علی علیه السلام: مَا أَكْثَـرَ اَلْعِبـَرَ وَ أَقَـلَّ اَلاِعْتِبَـارَ چه بسيار است پنـدها و چه اندكاند، پنـد پـذيران. نهج البلاغه/کلمات قصار 297

حاضرین در سایت

ما 11 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم