گالری تصویر

MUS--noorollah momen nejad
S-EL--music-aladin
el--Shamirza_morady
izeh-ali Hafezi- ni
mus- os-aladin
mus- tushmal2
mus--EIZEH-OS M A NEJATI-
mus--sar lak sina
mus-dawar-gardun vali pur
mus-hoshang chartangi
music-dawar- gh ghanbari-1391

آمارسایت

دانشنامه فرهنگ و هنر قوم بختیاری : چیستی و چرایی؟

این دانشنامه با هدف شناخت و شناساندن فرهنگ و هنر قوم بختیاری پی افکنده شده،می رود تا گامی دربازنمایاندن رازها و رمز های فرهنگ این سرزمین باشد.
نسل امروز ما باید بدانند : که ایمانا کی بیدیم و سی چه، چی نو، وا بی !!؟.......
از بس ننوشتیم ،خونبهای خدمتمان به نام دیگران! ثبت شد .چرا ننوشتیم... چرا ننویسیم ؟!
چرا ننویسیم ،جوانان ماباید بدانند:...می شود دو باره  سردارها و سعدی هایمان در کهکشان فرهنگ گیتی بدرخشند...این وبگاه که گلچینی از این دانشنامه بزرگ است با این باور،هشتمین سال آغازِ کارخود را جشن می گیرد (1394/4/4 ).

بخش های وب سایت WWW.DAWAR.IR
بانک زندگی نامه و آشنایی با آثار چهرگان و نخبگان قوم بختیاری
بخش آرشیو عکس و اسناد و فیلم قوم بختیاری  (ایجاد آرشیوی با 12000 عکس  و فیلم )
راه اندازی بانک کتاب و مقالات  واسناد بختیاری
بخش شعر و ادب بومی بختیاری (جمع آوری بیش از 5000 بیت از شعرهای بومی )
فرهنگ جامع واژگان  و زبان بختیاری و فرهنگهای واژگان ویژه
بخش آوا ها و نوا های سرزمین بختیاری (موسیقی)
بخش آفرینه های هنری بختیاریان (سازه های فلزی وسنگی و سفالی و هنر بافته ها و دوخته ها)
بخش ثبت مستندات بختیاری –B.D.P- (ثبت و ساماندهی آثار هنری و قلمی فرهیختگان بختیاری)
بخش تاریخ و میراث فرهنگی  سرزمین بختیاری ()و....امروز این وبگاه به جایگاهی رسیده که علاقمندان فرهنگ و تمدن قوم بختیاری ، اطلاعات و مقالات و آثارشان را باری ارائه به آن واگذار کرده و یا از آن می طلبند. 

  ما تشی وا کردیم  ایسا، بلازس بکنین... مدیر سایت : الف – مقصودی

 
 
 

تنديس های سنگی-بردشیر(گورسنگ های بختیاری)- (1)

تنديس های سنگی-بردشیر(گورسنگ های بختیاری)- (1)پژوهش و فراوری : اسکندر مقصودی---      بخش اول

يکی از زمينه های  ترسيم احساسات و علايق بشری در طول اعصار پيشين تا کنون خلق آثاری هنری و با ديدی زيبا شناختی به صورت انواع سنگ نگاره ها و  سنگ نبشته ها و شيران سنگی و ديگر اشکال سنگ قبرها و همچنين ابزار هايی چون آسياب های سنگی و چرخ های سنگی و ... بوده است ازجمله اين کارکردها می توان به سنگهايی( کل kel  ) اشاره کرد که راهنمای مسير و جاده اند و مسافر را به سوی مقصدی يا زيارت گاهی هدايت می کنند سنگ نگاره های عيلامی چونان تابلوئي زيبا و ظريف تاريخی را می سرايند

تنديس های سنگی  ( برد شيرBard-e-shier )

 مردمان اين خطه برای ارج گذاری به هنر و ارزشهای انسانی و يادمان شايستگی های بزرگان و چهرگان ايل که سر در آغوش خاک می کشيدند آرامگاه هايی می ساختند که مزين به تنديسهايی چون شير و ... بود اين تنديسها با توجه به شرايط مکانی و نوع جغرافيای سکونت و همچنين استاد پيکر تراش و فرد متوفی به شکلهای گوناگونی ساخته می شد که پس از سالها هنوز اين پيکره ها گويای حماسه و شکوه ارزشهای انسانی و فرهنگی منطقه می باشند.يکی از اين پيکره ها که به تنديس شيران می ماند شير سنگی  ( برد شيرBard-e-shier ) ناميده می شود که بر روی آرامگاه دلاوران و بزرگان ايل حماسه و شکوه انسانی فرد متوفی را جاودانه می سازد :

  ری مزار گويلوم ، مندی  بجا، ای برده شير--- زونه  بسی تا که مهنی  بی صدا ،ای، برده شير

 

ساختن و پرداختن به تنديس شير ريشه در فرهنگ و تاريخ باستانی سرزمين ايران و شرق دارد از شيران معابد باستانی چين گرفته تا سرستونهای تخت جمشيد همگی از به کار گيری اين نشانه به عنوان نماد( سمبل) شجاعت و شهامت حکايت دارد :

 مرده مون، موسلمه نون ، بنگ، بدرارين-- شيره زرد، نرحيله  نر، وه خاک سپارين

داستانهای زيادی از پيکار پهلوانان با شيران در شاهنامه ها و اشعار آمده است لقب گرفتن ابر مرد جهان اسلام علی (ع) به شير خدا( اسدا... ) در تقديس و بکار گيری اين نماد در نزد شيعيان و بختياريان بی تاثير نبوده است بر روی تنه ی اين شيران سنگی( سنگ قبر) نقوش و نشانه هايی ترسيم شده که حکايت از شخصِيت و شايستگی های فرد متوفی دارد مثلا" اگر فرد شکارچی چيره دستی بوده يا جنگاوری بی باک بر روی تنه ی شير سنگی اش نقوشی همچون تفنگ...... ادامه دارد...

     منابع:

1-باز شناخت آفرینه های هنری بختیاریان- دفتر اول- تندیسهای سنگی وچوبی - فرآوری و تدوین:اسکندر مقصودی-1382

 

 

ارسال نظر


کد امنیتی
بارگزاری مجدد

ورود به سایت

تازه‌های دانشنامه

حدیث

حضرت مهدی (علیه السلام) ما أرْغَمُ أنْفُ الشَيْطانَ بِشَىءٍ مِثْلَ الصَّلاةِ، فَصَلِّها وَ أرْ غَمْ أنْفَ الشَّيْطانَ؛ با هيچ چيز مثل نماز، بينى شيطان به خاك ماليده نمى شود پس نماز را به پادار و بينى شيطان را به خاك بمال. بحارالانوار، ج 53، ص 182

حاضرین در سایت

ما 59 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم